Funderingar på framtiden

Har haft mycket funderingar på vad jag vill göra när jag "blir stor" och om jag vill plugga vidare eller inte.
Nu har jag kommit fram till att jag vill bli civilingenjör, ah men tjena, betygen då?! Just det ja. Då blev det inte civilingenjör. Men om jag vill bli IT-tekniker då, nä men då ska man ha någon konstig examen som jag inte fattar något av. Då blev det inte IT-tekniker. Men om jag skulle ta och satsa på Hudterapeut då? Då måste jag gå på folkhögskola först, ja men det kör vi på. Nu har jag skickat in en ansökan om att få läsa Hud & Nagel -vård på en folkhögskola, dock säger jag inte vart eftersom det inte är bestämt än. Jag har lärt mig att jag inte ska säga för mycket eftersom det alltid skiter sig när jag berättar för mycket!
Jag ska även göra högskoleprovet nu i höst! Så det känns nu som att mitt liv kanske börjar ta lite fart och kanske bli något av.
Jag har ju faktiskt tur nu som fått jobba lite i sommar så jag kan lägga undan pengar så att jag kan ha ett litet startkapital till litteratur och annat nödvändigt till skolan. Egentligen så har jag ju ingen lust alls att plugga men för att kunna få jobb senare i framtiden så verkar det vara den enda lösningen.
Den enda nackdelen med denna utbildning är ju att jag inte blir legitimerad Hudterapeut utan folkhögskola är nästan på gymnasienivå, men det är det enda jag kan komma in på med mina betyg. Okej nu låter det som att jag har väldigt dåliga betyg, det har jag inte men jag har inte MVG i allt heller. Men det fattas kurser m.m för att jag ska kunna läsa på riktig högskola. Så därför börjar jag så här med en kortvarig utbildning och ser om det här med plugg är något för mig. Jag saknar faktiskt dessa rutiner litegrann att kliva upp tidigt på morgonen för att åka till skolan och sen sitta efter skolan och göra läxor!
Blir det nu att jag kommer in på denna utbildning så ska jag ta en intensivkurs och ta körkort innan också, för nu har det gått alldeles för lång tid och jag kommer bara skjuta upp det ännu mer om jag inte gör det intensivt. Det är nog det som krävs för mig, att måsta råplugga från morgon till kväll och köra varje dag flera timmar om dagen. Då kanske ni undrar varför jag inte gör det nu? Enkelt att svara på: det är för att jag inte måste. Tar jag en intensivkurs, ja men då måste jag sitta med teoriboken hela dagarna, kanske till och med nätterna.

Det finns mycket att fundera på och fler utbildningar att söka. För skulle jag inte komma in på denna så kan det lätt hända att jag kommer ge upp, därför är det lika bra att skicka in ansökningar till flera stycken på en gång! Ska nog ringa runt lite imorgon också och höra hur det ser ut på olika skolor med just deras kurser.

Nu ska jag ta och spela lite, det tycker jag att jag har förtjänat efter en sån lång dag som denna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0